Arxius mensuals: Setembre de 2017

Manual del excursionista sofert

Hi ha molts tipus d’excursió, gairebé tants com tipus d’excursionistes. De vegades, però, les excursions que fem no són de plaer, sinó per obligació. Per què? Avui parlarem d’aquestes últimes.
 
Som molts els qui treballem relativament lluny de casa i fem servir el transport públic, per exemple el tren, per arribar a la feina. Això no suposa un problema, tot i que requereix de certa infraestructura, si més no pel que toca a la part gastronòmica, tant si dinem a l’oficina com si dinem al tren: motxilla, carmanyola, esmorzar, fruita, iogurt, beguda, fruita seca, etc.
 
A partir d’aquí, el nivell d’exigència de cada “excursionista sofert” està estretament lligat als seus hàbits alimentaris. Els consells que trobareu a continuació no són segurament els millors, però són fruit de 10 anys d’experiència.
 
1. Adquiriu una motxilla que tingui una vase ampla al fons i que es pugui rentar. Això permet transportar les carmanyoles amb comoditat, tenint la certesa que no es tombaran, desfermant un caos inabastable …
 
2. Les carmanyoles han de ser prou grosses per a contenir un plat únic (complert i equilibrat) i més amples que altes. Això no vol dir que les omplim fins dal de tot. Hem de ser conscients que els aliments que conté ens els menjarem directament del recipient i que necessitem un marge per a maniobrar sense convertir el nostre àpat digne en un galliner no desitjat.
 
3. Els coberts (com els que feu servir a casa quotidianament) us els porteu de casa en un estoig petit o bossa de tela.
 
4. Aprovisioneu-vos d’un bon grapat de bosses primes de tela. Us resultaran extremadament útils per a portar separadament els diferents recipients a la motxilla, les rentareu cada cop que sigui menester i no malbaratareu tant de plàstic.
 
5. Feu-vos l’esmorzar a casa. Mireu que ja no us dic que us podeu fer el pa, eh? hi ha recipients per a portar l’entrepà i també carmanyoles de totes les mides que tanquen perfectament per si cal dur una amanida de fruites, llet vegetal amb cereals, un porridge, una amanida de formatge fresc, etc. Aquests recipients, si cal, s’han de poder escalfar al microones.
 
6. Feu plat únic i equilibrat per a dinar. Convertiu la vostra motxilla en un univers gastronòmic. Com? Fàcil, fàcil. Si us agrada el llegum podeu fer una amanida de llenties que pot integrar tomàquet, tonyina o cranc, ou dur, olives, carbassó cru, blat de moro, etc. La ceba, tot i que és deliciosa, pot inquietar les pituïtàries de la concurrència; per això no la incloc en els ingredients imprescindibles. Si el que us agrada és la carn o el peix, feu-vos-el a la planxa i acompanyeu-ho d’alguna hortalissa sucosa de temporada com el carbassó (que podeu tallar menut i rostir en un cassó amb un rajolí d’oli); tomàquet (que podeu pelar, tallar i saltar a la mateixa paella); xampinyons (que podeu tallar i saltar amb un allet); les hortalisses us aportaran el grau d’humitat ideal, la fibra i el sabor de les coses bones fetes a casa. També us podeu preparar uns pèsols amb pernil o un arròs saltat amb bolets; plats freds com truita, carn arrebossada (que podeu portar tallada de casa) per a més comoditat i enveja dels qui us envolten, o inclús unes croquetes. La pasta, deixant de banda els canelons, que sempre seran una bona opció, a menys que vingui acompanyada amb prou salsa, s’agafa i queda presa formant un bloc compacta que, a l’hora de menjar-la, provoca més neguit que plaer. Si aposteu per un rostit del diumenge i de la mama, penseu a trinxar la carn menuda i assegureu-vos que no amaga cap os, perquè no fa de bon gestionar. El mateix dic del peix i les espines i, en qualsevol cas, no us passeu amb la quantitat de salsa, perquè és fracàs segur i medallons grossos que no us mereixeu. Deixeu sopes i cremes per a gaudir-les a casa perquè, si heu de dinar al tren, no és una bona opció. Amés, si les escalfeu al microones i no és un recipient de vidre, es formen corrents de sopa freda i calenta que fan d’una sopa exquisida un poti-poti poc agradable.
 
7. Les postres. Hi ha moltes opcions, però hem de ser cautes amb alguns aliments. Si us decidiu per un iogurt (que ja hem quedat que el portareu per separat en bossa de roba petita), cap problema. Si trieu fruita, però, mireu que no tingui suc en excés. Trieu el plàtan mandrós, la poma saludable, les cireres o les maduixes capricioses, el raïm, la pruna o l’albercoc càlids, etc. La fruita tallada i desada a la carmanyola d’avui per demà s’oxida i perd en qualitat i sabor. Guardeu-la per a gaudir-la a casa sense complexos. Si el que preferiu és la nyoca, no la barregeu indistintament. Separeu la seca de la deshidratada en potet de vidre petit: dàtil, figa, orellana i pansa per un cantó; avellana, ametlla, anacard, nou i pinyó per l’altre. D’aquesta manera conservareu millor les propietats i textures de cadascuna.
 
8. Si trieu aigua per a l’acompanyament de l’àpat, recordeu que hi ha ampolles de plàstic dur de coloraines reomplibles. Hi ha mides per a tots els gustos!
 
9. Si seguiu aquests consells podreu dinar amb absoluta calma, a l’oficina o al tren, com a excursionistes experimentats!